Detta inlägg är ett betald inlägg och görs i samarbete med de börsnoterade företagen och / eller deras produkter. Alla hyperlänkar betalas därför hyperlänkar.
Som konsument har man numera flera valmöjligheter än någonsin förr. Den digitala utvecklingen fört till att olika typer av information finns lättillgänglig för de flesta av oss. Allt som krävs är ett par smarta Googlesökningar.
Internet och modern kommunikation innebär bland annat att man som konsument har möjlighet till att välja mellan ett allt större urval av produkter och tjänster. Jämfört med den tid när man som konsument var begränsad till lokala butiker, kan man idag välja mellan många flera olika aktörer på en given marknad. Men det är inte bara tillgången till en större marknad som har har haft inflytelse. Nya trender och innovationer skapar också flera valmöjligheter för konsumenter.
Valmöjligheter påverkar livsstilar och prisutveckling
Att ha villa- hund- och vovve, brukar ibland användas som en referens till att leva ett förutsägbart och genomsnittligt liv. Många av oss svenskar bor fortfarande i liknande villahusområden, med hus och trädgårdar där den ena är den andra lik. Men vår heminredning bliver allt mera mångfaldig, och vi lever i en tid där vi konstant jämför oss med varandra via sociala medier. Man vill gärna visa upp en intressant och medveten livsstil, där man har koll på trender. Och framförallt vill man värna om sin egen personliga stil och smak. En större och mera global marknad, har tillsammans med ny teknik och innovationer gjort att priser har fallit på produkter som förr i tiden var lyxvaror. Ett exempel är alla nya typer av avancerade köksapparater som man ser i våra hem.
Caféinspirerat specialkaffe ordnar man hemma
Helautomatiska espressomaskiner och andra typer av mångsidiga kaffemaskiner var något man förr förknippade med caféer och restauranger, medan nästan alla hade en vanlig kaffebryggare hemma. Men trender som handlat om att man skall unna sig själv lite extra har kommit, och priserna på hushållsapparater har pressats. Därför är det allt flera medelsvenssons som numera äger en avancerad kaffemaskin. På samma sätt bliver det allt vanligare med utrustning för matlagning med tekniken Sous Vide. Tekniken var länge förbehållet bättre restauranger.