Detta inlägg är ett betald inlägg och görs i samarbete med de börsnoterade företagen och / eller deras produkter. Alla hyperlänkar betalas därför hyperlänkar.
Punkteringsfria däck minskar risken för däckstrul
Om du önskar förhindra allt strul kopplat till däck som får punktering är punkteringsfria däck ett bra alternativ då däcken har förstärkta däcksidor. Förstärkta däcksidor gör att det blir stabilt även om du får en punktering. Detta gör att man kan köra på däcket en bit även vid punktering vilket kan vara skönt om du är mitt ute i ingenstans när olyckan är framme och inte har möjlighet att stanna.
Slitageindikatorn talar om när du behöver byta däck
Tycker du det är svårt att veta när det är dags att byta däck? Då hjälper en slitageindikator dig. En slitageindikator visar hur högt slitage däcken har. Själva indikatorn består av en liten förhöjning i däcket vilken kan kontrolleras för att se hur pass utslitna däcken är. När själva förhöjningen är borta, dvs utsliten, bör du byta ut däcken mot ett par nya.
Topplockspackningen separerar olja och vatten
En bil utsätts ständigt för påfrestningar. Påfrestningar i form av tryck, olja, bränsle, avgaser och vatten för att nämna några. Topplockspackning är den del som som separerar samt tätar för olja och vatten i bilen. De vätskor som flödar genom cylinderhuvudet behöver hållas separata. Själva packningen hittas emellan cylinderhuvudet och motorn. Bilens block är nästan uteslutande tillverkade på detta sätt idag – med två olika delar och är därför i behov av en tätning. Topplockspackningen är en central del som behövs för att bilen ska fungera bra då den förhindrar läckor och därmed minskar risken för allvarliga skador i bilen.
Topplockspackningen kan gå sönder
En topplockspackning kan också gå sönder. Om bilen är överhettad finns risk att denna blir trasig och behöver bytas ut. När bilen blir för varm och överhettas bildas ett tryck som kan få delar i motorn att expandera och gör att topplockspackningen går sönder. Detta kan leda till allvarliga problem i bilens motor.
Ibland kan det även uppstå hål i topplockspackningen. Då blir den trasig men går inte helt sönder. Detta kan upptäckas genom att trycket kraftigt ökar i kylsystemet innan motorn nått önskad temperatur.
Att upptäcka fel med topplockspackningen är inte enkelt
Att upptäcka problemet topplockspackningen är inte alltid enkelt. För att göra det det behövs en speciell apparat – en så kallad cylinder-kompressionsmätare. En sådan används för att mäta kompressionen i motorns cylinder. Visar värdet en nedgång så kan det betyda att topplockspackningen är trasig. Detta kan dock vara svårt om man inte är erfaren, det är därför rekommenderat att lämna in bilen på en verkstad som oftast byter ut topplockspackningen mot en ny sådan.
Om du märker något eller några av följande med bilen kan det vara topplockspackningen som strular:
- Motorn är svår att starta
- Det syns fläckar av olja ovanpå kylarvätskan
- Det kommer per vit rök från avgasröret
- En vit beläggning på oljemätstickan när du kontrollerar oljenivån
- Spår av oljerester nära cylinderblocket
- Det bildas höga mängder gas i expansionskärlet